Mappen i Arbeidsområdet i Byggeweb Prosjekt er tom
Dersom du opplever at et mappe er tom, selv om det er angitt at det skal være X antall filer i den, så kan det hende du har fått satt på et filter.
Gjør følgende for å tilbakestille:
Øverst i mappen klikker du på teksten «Filter: Siste gjeldende filversjoner».
I listen som kommer ned velger du «Siste filversjoner (uten filter)».
Et filter er aktivt/inaktivt for alle mapper i prosjektet du har åpnet.
Dersom du ikke har adgang til en mappe så vises det en melding om dette.
Slette midlertidige filer
(Google Chrome)
Mange «uforståelige» problemer i Byggeweb og BIM2Share kan løses ved å slette midlertidige filer.
Gjør følgende for å tilbakestille:
Avslutt alle forekomster av Google Chrome som er åpne.
Start Google Chrome på nytt.
Klikk på «Ctrl»-«Shift»-«Del» på tastaturet ditt.
Kryss av for «Bufrede bilder og filer», pass på at «Tidsperiode» står til «Alle datoer» og klikk «Slett data».
Avslutt Google Chrome.
Start Google Chrome på nytt og forsøk å gå til siden for innlogging.
En restart av maskinen mellom de siste to punktene er det neste steget som kan prøves.
Slette midlertidige filer
(Internet Explorer)
Mange «uforståelige» problemer i Byggeweb og BIM2Share kan løses ved å slette midlertidige filer.
Gjør følgende for å tilbakestille:
Avslutt alle forekomster av Internet Explorer som er åpne.
Start Internet Explorer på nytt.
Klikk på «Ctrl»-«Shift»-«Del» på tastaturet ditt.
Kryss av for «Midlertidige Internett-filer og nettstedsfiler» og klikk «Slett».
Avslutt Internet Explorer.
Start Internet Explorer på nytt og forsøk å gå til siden for innlogging.
En restart av maskinen mellom de siste to punktene er det neste steget som kan prøves.
OBS! For at metoden skal fungere må ikke krysset for å bevare data hos favoritter være krysset av (dersom du har lagt til siden som en favoritt).
Slette midlertidige filer
(Mozilla Firefox)
Mange «uforståelige» problemer i Byggeweb og BIM2Share kan løses ved å slette midlertidige filer.
Gjør følgende for å tilbakestille:
Avslutt alle forekomster av Mozilla Firefox som er åpne.
Start Mozilla Firefox på nytt.
Klikk på «Ctrl»-«Shift»-«Del» på tastaturet ditt.
Kryss kun av for «Cache» og pass på at «Time range to clear» er satt til «Everything» og klikk «Clear Now».
Avslutt Mozilla Firefox.
Start Mozilla Firefox på nytt og forsøk å gå til siden for innlogging.
En restart av maskinen mellom de siste to punktene er det neste steget som kan prøves.
Det skjer ikke noe når jeg trykker på navnet i prosjektlisten
Det kan være to forklaringer til dette problemet, den første kan være at prosjektvinduet har åpnet seg i bakgrunnen. Sjekk alle vinduer med webleseren og se om prosjektet er åpnet der.
Dersom dette ikke er tilfelle så er det trolig en popup-blocker som hindrer prosjektvinduet. Popup-blockeren bør godta popups fra «www.bim2share.no» men hvordan dette gjøres er forskjellig fra popup-blocker til popup-blocker.
Ta evt. kontakt med lokal IT dersom du ønsker å gjøre innstillinger i popup-blockeren.
Man kan midlertidig overstyre popup-blockeren ved å holde Ctrl-tasten nede på tastaturet mens man klikker på en lenke/knapp.
Jeg er ferdig i prosjektet, hvordan blir jeg fjernet?
Du melder deg selv ut av et prosjekt i Byggeweb Prosjekt på følgende måte:
Logg inn i Byggeweb.
Gå til fanen «Applikasjoner».
Klikk på «Adgang» over prosjektlisten og velg «Avslutt prosjektadgang».
Kryss kun av for «Cache» og pass på at «Time range to clear» er satt til «Everything» og klikk «Clear Now».
Et nytt skjermbilde kommer opp med dine prosjekter.
Velg det aktuelle prosjektet og klikk «OK».
Start Mozilla Firefox på nytt og forsøk å gå til siden for innlogging.
En e-post vil bli sendt til prosjektadministrator på prosjektet slik at de blir informert om utmeldingen din.
Hvordan får jeg ny invitasjon?
Invitasjoner som sendes ut for å bli ny bruker har begrenset gyldighet.
Bruk funksjonaliteten for Glemt passord for å få satt deg et passord i Byggeweb.
Sette et gyldig passord
For at en passord skal være gyldig i Byggeweb så må det opp på «middels» nivå.
Dette krever følgende:
Total lengde på passordet på minimum 8 tegn.
Minst en stor bokstav i passordet.
Minst en liten bokstav i passordet.
Minst et tall i passordet.
Eksempler på et gyldig passord som tilfredstiller disse kravene kan være «Svein123» eller «Kari1234».
Pass på å ikke bruke veldig spesielle spesialtegn i et passord.
Tegn som ?, %, *, " og ' er dårlig egnet i passord.
Hva er brukernavnet mitt?
I utgangspunktet er alle brukerne i Byggeweb satt opp med å ha brukernavn likt med e-postadressen.
Det er viktig å huske at det er e-postadressen du ble registrert med i Byggeweb som er brukernavnet ditt, og ikke evt. andre aliaser som går til samme e-postboks.
Jeg ønsker å endre brukernavnet mitt
Enkelte brukere som er registrert med sitt fulle navn i e-postadressen vil kunne ønske å bruke en alternativ, kortere e-postadresse i stedet (dersom bedriften har gjort dette tilgjengelig).
Dette er fullt mulig å endre, ta bare kontakt med BIM2Share Support på support@bim2share.no og henvis til gammelt brukernavn og nytt ønske for brukernavn.
Gi også beskjed om brukeren er tilknyttet BIM2Share Arbeidsflyt. Dersom brukeren er det, vil brukernavnet bli endret i begge brukerbasene.
BIM2Share ønsker ikke å registrere andre brukernavn enn de personlige e-postadressene en bruker har.
Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?
Dersom du har glemt passordet ditt så kan du få tilsendt en e-post med en link til å sette et nytt passord.
Dette krever følgende:
Gå til innloggingssiden du benytter for Byggeweb.
Klikk på lenken «Glemt brukernavn/passord?».
Skriv inn e-postadressen din og klikk på knappen «Be om nytt passord».
I løpet av 5-10 minutter vil du motta en e-post med link til å sette ett nytt passord.
Det er viktig å huske at det er e-postadressen du ble registrert med i Byggeweb som du skal skrive inn og ikke evt. andre aliaser som går til samme e-postboks.
På grunn av sikkerheten i Byggeweb kan vi ikke lese eller sende ut passord til brukerne, men vi kan evt. sende ut en «glemt brukernavn/passord»-melding manuelt dersom du ikke får en e-post med metoden over.
Det skjer ingenting når jeg klikker på «Logg inn»
En popup-blocker hindrer trolig vinduet for innloggingen. Popup-blockeren bør godta popups fra «www.bim2share.no» men hvordan dette gjøres er forskjellig fra popup-blocker til popup-blocker.
Ta evt. kontakt med lokal IT dersom du ønsker å gjøre innstillinger i popup-blockeren.
Man kan midlertidig overstyre popup-blockeren ved å holde Ctrl-tasten nede på tastaturet mens man klikker på en lenke/knapp.
Jeg får ikke logget inn på BIM2Share Arbeidsflyt, etter «Logg inn» skjer det ingenting (Google Chrome)
Dersom du har aktivert blokkering av cookies (informasjonskapsler) fra tredjeparter så vil dette kunne skje. Dette er fordi Innloggingsportalen og BIM2Share Arbeidsflyt er plassert på forskjellige domener.
For å tillate dette må det legges inn en tillatelse i oppsettet:
Gå til adressen «chrome://settings/content/cookies»
Klikk på «Legg til» i «Tillat»-delen av skjermbildet.
Skriv inn «[*.]doc2share.no»
Klikk på «Legg til»
En restart av Google Chrome kan være nødvendig.
Jeg får ikke logget inn på BIM2Share Arbeidsflyt, etter «Logg inn» skjer det ingenting (Internet Explorer)
Dersom du har aktivert blokkering av cookies (informasjonskapsler) fra tredjeparter så vil dette kunne skje. Dette er fordi Innloggingsportalen og BIM2Share Arbeidsflyt er plassert på forskjellige domener.
For å tillate dette må det legges inn en tillatelse i oppsettet:
Åpne «Alternativer for Internett» (fra tannhjulet øverst til høyre i Internet Explorer).
Velg fanen «Personvern».
Klikk på knappen «Områder».
Skriv inn «doc2share.no».
Klikk på «Tillat»
Klikk på «OK» og «OK».
En restart av Internet Explorer kan være nødvendig.
Hvorfor blir jeg spurt om å akseptere betaling i BIM2Share-produktene jeg har lastet ned?
BIM2Share Extended Workspace, BIM2Share AutoSync, BIM2Share AutoDelivery og andre produkter som BIM2Share leverer er potensielle verktøy til alle våre kunder.
I mange prosjekter er disse løsningene dekket av prosjekteier. Men siden løsningen er generelle vil eksterne brukere bli spurt om å akseptere krav om betaling.
Ta kontakt med oss eller prosjektet for mer informasjon om prosjektet allerede er dekket eller om bruk vil medføre krav om betaling.