Tips & triks (FAQ) for Byggeweb

Her har vi forsøkt å samle de mest aktuelle spørsmål og svar som Byggeweb Support får henvendelser om.

Ta gjerne kontakt med dersom noe er uklart eller dersom du har ytterligere spørsmål.


Logg inn

 Hvordan får jeg ny invitasjon?

Invitasjoner som sendes ut for å bli ny bruker har begrenset gyldighet.

Bruk funksjonaliteten for Glemt brukernavn/passord for å få satt deg et passord i Byggeweb.

 Sette et gyldig passord

For at en passord skal være gyldig i Byggeweb så må det opp på «middels» nivå.

Dette krever følgende:

 
Total lengde på passordet på minimum 8 tegn.
 
Minst en stor bokstav i passordet.
 
Minst en liten bokstav i passordet.
 
Minst et tall i passordet.

Eksempler på et gyldig passord som tilfredstiller disse kravene kan være «Svein123» eller «Kari1234».

Pass på å ikke bruke veldig spesielle spesialtegn i et passord.
Tegn som ?, %, *, " og ' er dårlig egnet i passord.

 Hva er brukernavnet mitt?

I utgangspunktet er alle brukerne i Byggeweb satt opp med å ha brukernavn likt med e-postadressen.

Det er viktig å huske at det er e-postadressen du ble registrert med i Byggeweb som er brukernavnet ditt, og ikke evt. andre aliaser som går til samme e-postboks.

 Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?

Dersom du har glemt passordet ditt så kan du få tilsendt en e-post med en link til å sette et nytt passord.

Dette krever følgende:

 
Gå til forsiden av Byggeweb.
 
Klikk på lenken «Glemt brukernavn/passord?».
 
Skriv inn e-postadressen din og klikk på knappen
         «Be om nytt passord».
 
I løpet av 5-10 minutter vil du motta en e-post med link
         til å sette ett nytt passord.

Det er viktig å huske at det er e-postadressen du ble registrert med i Byggeweb som du skal skrive inn og ikke evt. andre aliaser som går til samme e-postboks.

På grunn av sikkerheten i Byggeweb kan vi ikke lese eller sende ut passord til brukerne, men vi kan evt. sende ut en «glemt brukernavn/passord»-melding manuelt dersom du ikke får en e-post med metoden over.

 Det skjer ingenting når jeg klikker på «Logg inn»

En popup-blocker hindrer trolig vinduet for innloggingen. Popup-blockeren bør godta popups fra «www.byggeweb.dk» men hvordan dette gjøres er forskjellig fra popup-blocker til popup-blocker.

Ta evt. kontakt med lokal IT dersom du ønsker å gjøre innstillinger i popup-blockeren.

Man kan midlertidig overstyre popup-blockeren ved å holde Ctrl-tasten nede på tastaturet mens man klikker på en lenke/knapp.

 Skjermen bli bare blank etter innlogging

Du må passe på at det er adressen «http://www.byggeweb.dk» som er åpnet og ikke «https://www.byggeweb.dk» (legg merke til «http» vs. «httpS»)

Bruk av "https" stammer kanskje fra en gammel lenke, et bokmerke eller fra loggen på nettleseren din?

Prøv å skrive inn i adresselinjen og logg deg inn på vanlig måte.
 

I prosjektet

 Mappen i Arbeidsområdet i Byggeweb Prosjekt er tom

Dersom du opplever at et mappe er tom, selv om det er angitt at det skal være X antall filer i den, så kan det hende du har fått satt på et filter.

Gjør følgende for å tilbakestille:

 
Øverst i mappen klikker du på teksten
         «Filter: Siste gjeldende filversjoner».
 
I listen som kommer ned velger du «Siste filversjoner (uten filter)».

Et filter er aktivt/inaktivt for alle mapper i prosjektet du har åpnet.

Dersom du ikke har adgang til en mappe så vises det en melding om dette.

 Slette midlertidige filer (Internet Explorer)

Mange «uforståelige» problemer i Byggeweb kan løses ved å slette midlertidige filer.

Dette krever følgende:

 
Avslutt alle forekomster av Internet Explorer som er åpne.
 
Start Internet Explorer på nytt.
 
Klikk på «Ctrl»-«Shift»-«Del» på tastaturet ditt.
 
Kryss av for «Midlertidige Internett-filer og nettstedsfiler»
         og klikk «Slett».
 
Avslutt Internet Explorer.
 
Start Internet Explorer på nytt og forsøk å gå til .

En restart av maskinen mellom de siste to punktene er det neste steget som kan prøves.

 Slette midlertidige filer (Mozilla Firefox)

Mange «uforståelige» problemer i Byggeweb kan løses ved å slette midlertidige filer.

Dette krever følgende:

 
Avslutt alle forekomster av Mozilla Firefox som er åpne.
 
Start Mozilla Firefox på nytt.
 
Klikk på «Ctrl»-«Shift»-«Del» på tastaturet ditt.
 
Kryss kun av for «Cache» og pass på at «Time range to clear» er
         satt til «Everything» og klikk «Clear Now».
 
Avslutt Mozilla Firefox.
 
Start Mozilla Firefox på nytt og forsøk å gå til .

En restart av maskinen mellom de siste to punktene er det neste steget som kan prøves.

 Det skjer ikke noe når jeg trykker på navnet i prosjektlisten

Det kan være to forklaringer til dette problemet, den første kan være at prosjektvinduet har åpnet seg i bakgrunnen. Sjekk alle vinduer med webleseren og se om prosjektet er åpnet der.

Dersom dette ikke er tilfelle så er det trolig en popup-blocker som hindrer prosjektvinduet. Popup-blockeren bør godta popups fra «www.byggeweb.dk» men hvordan dette gjøres er forskjellig fra popup-blocker til popup-blocker.

Ta evt. kontakt med lokal IT dersom du ønsker å gjøre innstillinger i popup-blockeren.

Man kan midlertidig overstyre popup-blockeren ved å holde Ctrl-tasten nede på tastaturet mens man klikker på en lenke/knapp.

 Jeg er ferdig i prosjektet, hvordan blir jeg fjernet?

Du melder deg selv ut av et prosjekt på følgende måte:

 
Logg inn på byggeweb.no.
 
Gå til fanen «Applikasjoner».
 
Klikk på «Adgang» over prosjektlisten og velg
         «Avslutt prosjektadgang».
 
Et nytt skjermbilde kommer opp med dine prosjekter.
         Velg det aktuelle prosjektet og klikk «OK».

En e-post vil bli sendt til prosjektadministrator på prosjektet slik at de blir informert om utmeldingen din.